Έφτασες στον προορισμό των διακοπών που περίμενες όλο τον χρόνο ή στο ταξίδι που είχες κανονίσει μήνες πριν. Μπορεί πάλι να επέστρεψες επιτέλους κατάκοπος στο σπίτι μετά από μέρες απουσίας. Διαπιστώνεις όμως ότι η βαλίτσα σου δεν βρίσκεται στον ιμάντα των αποσκευών. Ωπ, που πήγε; Χάθηκε η βαλίτσα;


Κόμπος στο στομάχι, πίεση στα ύψη και μούδιασμα στο κεφάλι ακολουθούν κι εσύ να θες να φύγεις τρέχοντας από το αεροδρόμιο!


Ψυχραιμία(όσο μπορείς)! Υπάρχουν βήματα που μπορείς να κάνεις αν καθυστέρησε ή χάθηκε η βαλίτσα σου.


Μπορείς να διεκδικήσεις να στη στείλουν με έξοδα της αεροπορικής στον τόπο διαμονής σου, να αποζημιωθείς για τη φθορά ή την απώλεια της αλλά και των αντικειμένων που περιείχε.


Τι να κάνω τώρα που χάθηκε η βαλίτσα μου;


1. Επικοινώνησε με την αεροπορική εταιρεία


Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να επικοινωνήσεις με την αεροπορική εταιρεία. Μην φύγεις από το αεροδρόμιο μέχρι να μιλήσεις με έναν εκπρόσωπο της αεροπορικής. Αν υπάρχει γκισέ μέσα στο αεροδρόμιο τότε πήγαινε αμέσως εκεί. Συμπλήρωσε τυχόν έντυπα και την αίτηση απολεσθέντων που θα σου ζητηθεί. Αν δεν υπάρχει γραφείο της αεροπορικής ζήτησε να συμπληρώσεις τα έντυπα ηλεκτρονικά και βεβαιώσου ότι τα παρέλαβαν.


Η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να σου δώσει έναν αριθμό χωρίς χρέωση στον οποίο μπορείς να καλείς για να λαμβάνεις ενημερώσεις σχετικά με την εξέλιξης της υπόθεσης. Οι περισσότερες αεροπορικές έχουν και σελίδα με απολεσθέντα. 


Επίσης έλεγξε την πολιτική χαμένων αποσκευών της αεροπορικής εταιρείας για να την δεις και γραπτώς, ανεξάρτητα από αυτά που θα σου πουν προφορικά, ώστε να ξέρεις τη σωστή διαδικασία και τι δικαιούσαι. Ίσως είναι μια αγχωτική διαδικασία και μπορεί να μην θυμάσαι όσα σου ανέφεραν στην αεροπορική οπότε κράτησε σημειώσεις.


2. Ζήτησε παράδοση στο σπίτι ή στο μέρος διαμονής σου


Φρόντισε να αφήσεις τα σωστά στοιχεία επικοινωνίας σου, ώστε η αεροπορική εταιρεία να μπορεί να επικοινωνήσει μαζί σου για ενημερώσεις. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες θα παραδώσουν χέρι με χέρι τις αποσκευές στο σπίτι ή στο ξενοδοχείο σου μόλις βρεθούν.


Εάν ο πράκτορας δεν αναφέρει αυτήν την επιλογή παράδοσης, ρώτησε πριν φύγεις από το αεροδρόμιο. Μπορεί να χάθηκε η βαλίτσα σου αλλά δεν είναι ανάγκη να κάνεις ένα ακόμη ταξίδι μέχρι το αεροδρόμιο για να τη βρεις. 


Αυτό προφανώς είναι ιδιαίτερα χρήσιμο εάν πιέζεσαι χρονικά ενώ βρίσκεσαι σε επαγγελματικό ταξίδι.


3. Ζήτησε την επιστροφή των τελών για παραδοτέες αποσκευές


Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες θα επιστρέψουν τα τέλη για τις παραδοτέες αποσκευές αν  καθυστερήσουν οι αποσκευές τουλάχιστον 12 ώρες μετά την υποβολή της αξίωσης. Γι' αυτό ο χρόνος είναι ουσιαστικός. Η άμεση ειδοποίηση της αεροπορικής εταιρείας σημαίνει ότι το ρολόι ξεκινά νωρίτερα για να λάβεις οποιαδήποτε αποζημίωση.


Η αεροπορική εταιρεία μπορεί να σου ζητήσει να υποβάλεις αυτό το αίτημα όταν διεκδικήσεις τυχόν παρεπόμενες αγορές, όπως ρούχα και προϊόντα περιποίησης. Σημασία έχει να το κάνεις σε οποιαδήποτε περίπτωση.


4. Υπέβαλε αξίωση στην αεροπορική εταιρεία μετά από 24 ώρες


Πολλές αεροπορικές εταιρείες σου επιτρέπουν αν πλήρεις τις προϋποθέσεις να αποζημιωθείς αν έχουν παρέλθει πάνω από 24 ώρες από την απώλεια των αποσκευών σου. Συμπλήρωσε τη φόρμα. Αυτή η φόρμα θα ζητήσει την αξία του περιεχομένου της χαμένης βαλίτσας και τυχόν παρεπόμενα έξοδα.


Το ποσό της επιστροφής διαφέρει από αεροπορική σε αεροπορική και προσαρμόζεται ανάλογα με τις αξιώσεις που θα ζητήσει ο πελάτης, δηλαδή εσύ. Θα χρειαστεί να αναφέρεις επακριβώς τα αντικείμενα που περιείχε η βαλίτσα που έχασες και κατά προσέγγιση την αξία τους. Η αεροπορική εταιρεία θα χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες για να καθορίσει το ύψος της αποζημίωσης για χαμένα ή κατεστραμμένα αντικείμενα.


Ένα tip που μπορούμε να σου δώσουμε είναι να βγάλεις μια φωτογραφία των πραγμάτων που κουβαλάς μαζί σου πριν το ταξιδι. Αχρείαστη να είναι αλλά μπορεί να φανεί και χρήσιμη τελικά!


χαμένη βαλίτσα, χάθηκε η βαλίτσα, xathike h valitsa, xameni valitsa, xameni aposkeui


5. Κράτησε αποδείξεις παρεπόμενων εξόδων


Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες θα σε αποζημιώσουν για εύλογα παρεπόμενα έξοδα από χαμένες ή καθυστερημένες αποσκευές. Αυτά τα έξοδα μπορεί να περιλαμβάνουν ρούχα, προϊόντα περιποίησης, φορτιστή τηλεφώνου κ.α.. Προσπάθησε να μάθεις(κατα προτίμηση γραπτώς) τι θεωρεί η αεροπορική εταιρεία ως "εύλογη αγορά”. Διαφέρει σε κάθε εταιρεία.


Ως γενικός εμπειρικός κανόνας, είναι αντικείμενα που θα αγοράσεις για να αντικαταστήσεις το χαμένο απόθεμά σου. Θα πρέπει να κρατάς απόδειξη για κάθε αγορά για να λάβεις αποζημίωση.


6. Έλεγξε τα οφέλη της πιστωτικής σου κάρτας


Η πιστωτική κάρτα που χρησιμοποίησες(αν χρησιμοποίησες) για την κράτηση της πτήσης σου μπορεί επίσης να προσφέρει προνόμια απώλειας ή καθυστέρησης αποσκευών. Είναι ένα συχνό "κόλπο" ώστε να σου δώσουν περισσότερα κίνητρα για να βγάλεις την κάρτα.


Αυτά τα οφέλη ενδέχεται να ενεργοποιηθούν νωρίτερα από αυτά της αεροπορικής εταιρείας και θα αποζημιώσουν τυχόν έξοδα που δεν καλύπτονται ήδη από την αεροπορική ή έναν πάροχο ταξιδιωτικής ασφάλισης.


Όπως και πριν, βεβαιώσου ότι έχεις διαβάσει τον οδηγό της πιστωτικής σου κάρτας για τα οφέλη ώστε να κατανοήσεις πώς ενεργοποιούνται. Ίσως χρειαστεί να ειδοποιήσεις την εταιρεία της πιστωτικής σου κάρτας εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για να ξεκινήσει η διαδικασία αξιώσεων.


Εάν χαθούν οι αποσκευές σου, θα πρέπει  λογικά να προσκομίσεις μια δήλωση απόδειξης της απώλειας των αποσκευών σου από την αεροπορική εταιρεία. Επίσης, να είσαι έτοιμος να υποβάλεις αποδείξεις αγοράς για τα χαμένα ή κατεστραμμένα αντικείμενα ώστε λάβεις αποζημίωση.


7. Εξέτασε την ταξιδιωτική ασφάλιση


Συνήθως τα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλειας προσφέρουν κάλυψη για χαμένες αποσκευές, καθώς είναι από τις βασικές καλύψεις που αναζητούν οι πελάτες σε μια ταξιδιωτική ασφάλεια.


Τσέκαρε την ασφάλεια, ακόμη και τα ψιλά γράμματα, αν δεν το έχεις κάνει ήδη, ώστε να δεις τι σου καλύπτει και πώς θα αποζημιωθείς.


Πιθανότατα όπως και στην περίπτωση της πιστωτικής, θα σου ζητηθεί η αίτηση απώλειας από την αεροπορική και οι αποδείξεις αγοράς για τα χαμένα αντικείμενα.


8. Επιθεώρησε τις αποσκευές σου για ζημιές


Υπάρχει η πιθανότητα να είσαι τυχερός και να βρεθεί η βαλίτσα σου, κάτι που σου ευχόμαστε. Εάν η αεροπορική εταιρεία βρει τη βαλίτσα, έλεγξε την αμέσως για τυχόν ζημιές. Είναι πιθανό η αεροπορική εταιρεία να σου προτείνει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει τις αποσκευές σου. Ωστόσο, συνήθως προϋπόθεση είναι να τους ενημερώσεις εντός 24 ωρών από την παραλαβή των αποσκευών σου.


Θα χρειαστεί να υποβάλεις βέβαια άλλη φόρμα(όπως ήδη φαντάζεσαι) για τη διαδικασία επισκευής. Επίσης πιθανότατα θα σου ζητηθεί η πρωτότυπη απόδειξη αγοράς.


Είναι καλή ιδέα να τραβήξεις φωτογραφίες των κατεστραμμένων αντικειμένων και των αποσκευών ώστε να έχεις αποδείξεις. Η αεροπορική εταιρεία μπορεί να σου ζητήσει να υποβάλεις φωτογραφίες κατά την υποβολή αίτησης.



9. Ψάξε για αντικείμενα που λείπουν


Κι όμως ίσως συμβεί και αυτό!


Εκτός από τον έλεγχο της βαλίτσας για ζημιές και των αντικειμένων αν έχουν καταστραφεί, δες εάν λείπει κάτι από μέσα. Ίσως χρειαστεί να επικοινωνήσεις με το αεροδρόμιο για να δεις αν έχουν κρατήσει κάποιο αντικείμενο. Εάν όχι, ενδέχεται να μπορείς να λάβεις αποζημίωση και γι΄αυτό.


Πώς να μειώσεις τις πιθανότητες απώλειας ή καθυστέρησης αποσκευών


Οι προαναφερθείσες συμβουλές ισχύουν εάν χάθηκε η βαλίτσα σου ή καθυστέρησε. Υπάρχουν όμως μερικά πράγματα που μπορείς να κάνεις για να ελαχιστοποιήσεις τις πιθανότητες να συμβεί κάτι πριν φτάσεις στο αεροδρόμιο.


1. Κρατήστε το δρομολόγιο απλό


Αξίζει να εξοικονομήσεις 50€ για να κλείσεις ένα δρομολόγιο με πολλές στάσεις σε τρεις διαφορετικές αεροπορικές εταιρείες με κοντινές χρονικά συνδέσεις, όταν θα μπορούσες να κάνεις κράτηση για μια απλή πτήση μιας στάσης σε έναν μόνο αερομεταφορέα; Όταν εμπλέκονται περισσότερες από μία αεροπορικές εταιρείες, γίνεται ευκολότερο για αυτούς να κατηγορούν ο ένας τον άλλον αν χαθεί η βαλίτσα σου. Για το χρόνο που θα χάσεις δεν θα το συζητήσουμε.


Με άλλα λόγια, εξέτασε το ενδεχόμενο για ένα δρομολόγιο. Οκ, εκτός κι αν έχει μεγάλη διαφορά στην τιμή ίσως!


2. Κράτησε βασικά (και πολύτιμα) αντικείμενα στη χειραποσκευή σου


Φάρμακα, κοσμήματα, ηλεκτρονικά είδη, μετρητά… όλα αυτά πρέπει να βρίσκονται στη χειραποσκευή σου. Τα περισσότερα ασφαλιστήρια συμβόλαια και τα συμβόλαια αποζημίωσης αεροπορικών εταιρειών δεν καλύπτουν αυτά τα αντικείμενα εάν η βαλίτσα σου καθυστερήσει ή χαθεί, επομένως είναι πολύ καλύτερα να τα κρατήσεις στην καμπίνα μαζί σου.


3. Να έχεις πάντα μαζί σου μια χειραποσκευή


Εάν έχεις σκοπό να παραδώσεις τη βαλίτσα σου στις αποσκευές, θα πρέπει να έχεις προνοήσει να έχεις μια χειραποσκευή. Έτσι θα είσαι σίγουρος πως ό,τι κι αν γίνει θα έχεις πάντα μαζί σου σημαντικά αντικείμενα και αντικείμενα που θα χρειαστείς οπωσδήποτε όπως κάποια είδη προσωπικής υγιεινής, μια αλλαξιά ρούχα, έναν φορτιστή.


Μπορεί στην καλύτερη περίπτωση η χαμένη βαλίτσα να σού επιστραφεί χωρίς ταλαιπωρία και πλήρης όμως εσύ θα έχεις χάσει πολύτιμο χρόνο ψάχνοντας να τα αντικαταστήσεις.


Σε οποιαδήποτε περίπτωση ψυχραιμία! Φρόντισε να έχεις μαζί σου κάποια βασικά πράγματα, κάνε τις απαραίτητες κινήσεις και φρόντισε να απολαύσεις τις διακοπές σου ή το ταξίδι σου. Άλλωστε είναι πολύτιμες και τις περίμενες τόσο καιρό!